Digitalt syvtimers kurs i struktuering av tanke, tale, tekst
Kurset i effektiv kommunikasjon tar syv timer og gjør det til en mer effektiv analytiker, rådgiver og formidler.
Jazzcode tilbyr nå et syvtimers digitalkurs i strukturering av tekst for alle som jobber med store beslutninger og viktig formidling. Kurset passer både for de som ikke kjenner til jazzcode- og pyramideprinsippet og for de som tidligere har tatt kurs med Carl Størmer. På kurset lærer du å strukturere tekst slik at det viktigste kommer først, en teknikk kjent som pyramideprinsippet.
Ikke et skrivekurs eller kurs i presentasjonsteknikk. Kurset forsøker ikke å forandre hvordan du skriver, men du blir mer bevisst på hvordan du strukturerer tekst slik at leseren kan lese mindre og forstå mer.
Ingen har tid til å lese alt. Beslutningstakere vil gjerne vite "litt om alt" mens eksperten gjerne vil fortelle "alt om litt". Kurset lærer eksperten til å organisere informasjonen på en måte som gjør at beslutningstakeren raskt oversikten, mens eksperten raskt kan finne relevante detaljer og samtidig som "Riksrevisjonen" kan finne "alt om alt" -- bakerst.
Forløp: Kurset går over fem leksjoner og er basert på 20 års erfaring med rådgivere, analytikere og utredere. Læringen skjer gjennom eksempler, øvelser, løsningsforslag og quiz. Kurset kan taes alene eller sammen med kolleger, da organisert med små grupper på tre personer som tar kurset sammen.
Et minikurs som gir overblikket over alt innholdet med innledende øvelser. Tid: 60 minutter.
Tre fordypningsleksjoner som tar for seg hhv kontekt, konklusjon og konstruksjon. Varighet: 60-90 minutter per leksjon.
Et live avslutningswebinar med Carl Størmer der de viktigste hovedpunktene i kurset repeteres. Varighet: 60 minutter.
Et øvingsbasert kurs som tar syv timer, spesielt for deg som jobber med store beslutninger.
Oppfølging på epost.Etter kurset får man tilbud om ukentlig oppfølging i 12 uker på epost der hver epost tar for seg ett poeng man skal trene på mens man jobber.Dette sikrer at læringen fra kurset forsterkes og blir en del av hvordan man jobber.
Målgruppe:Kurset passer for alle som jobber med store beslutninger eller med formidling til store lesergrupper. Typiske deltakere er utredere, analytikere, rådgivere og ledere.
Praktisk gjennomføring.Vi anbefaler at flere tar kurset sammen. Ideelt sett bør tre personer ta kurset sammen. Man gjør da øvelsene individuelt og møtes for en 20 minutters samtale der kurset har lagt agendaen. Dette formatet sikrer at deltakerne gjør oppgavene før de møtes, og styrker læring gjennom repetisjon, reformulering og deling av erfaringer.
Kurset har fem leksjoner der den siste leksjonen organiseres som et webinar. Hver leksjon må gjennomføres før man kan gå til neste leksjon. Hver leksjon tar i underkant av en time. Vi anbefaler at kurset taes sammen med kolleger der man gjør øvelsene alene og tar et kort videomøte for å reflektere over øvelsene sammen. Kurset er laget for å kunne taes på fem dager fra mandag til fredag men kan også gjøres på en dag.
Mandag: "Kom i gang". Leksjonen er organisert som et "minikurs" der alt innholdet blir presentert på et høyt nivå. Man får øvelser og løsningsforslag som viser hele metodikken, etterfulgt av refleksjonsspørsmål før man tester om man har forstått konseptene.
Tirsdag: Kontekst. Leksjonen går i dybden på hvordan man setter opp en effektiv problemstilling gjennom et "ja" og et "men" som tilsammen peker mot en konklusjon.
Onsdag: Konklusjon. Leksjonen går i dybden på hvordan man formulerer effektive konklusjoner og overskrifter som kan skumleses.
Torsdag: Konstruksjon. Her jobber vi med å lage "robuste grupperinger" og trener på å sjekke fellesnevner, logisk rekkefølge og MECE. Leksjonen har også øvelser der elementer fra leksjon 2, 3 og 4 kombineres.
Fredag: Webinar. Her gjennomgåes spørsmål fra deltakerne, øvelser og hele kurset blir repetert. Deltakerne skriver også en liste over hva de vil øve på etter avsluttet kurs.
De fire første leksjonene er organisert likt: en innledning, et eksempel, øvelser med løsningsforslag, refleksjonsspørsmål og quiz.
Innledningen gir oversikten over leksjonen
Eksempelet viser hvordan oppgaven kan gjennomføres
Øvelser og løsningsforslag - dette er hoveddelen av leksjonen og mye av læringen ligger i løsningsforslagene
Refleksjonsspørsmål. Hvis man tar kurset med kollegaer kan denne delen gjøres sammen. Den tar ca. 15-20 minutter. Gjør man kurset sammen med f.eks. to kollegaer, vil denne delen bidra til et mildt gruppepress; det er kleint å møtes uten å ha gjort oppgavene.
Quiz. Dette er en kort test der man scorer poeng og kan se om man har forstått konseptene i leksjonen
Alt kursmaterialet er utviklet av Jazzcode gjennom 20 med undervisning av rådgivere, utredere, analytikere og ledere i privat og offentlig sektor. Kurset er bransjenøytralt og gjennomtestet.