Jazzcoden er overførbar. Gjennom erfaringer fra næringsliv, kultur, jazz og krisehåndtering, viser jeg hvordan samspillsteknikker fra bl.a. jazz, det jeg kaller jazzkoden, har umiddelbar gjenbruksverdi på tvers av bransjer og profesjoner når folk MÅ jobbe sammen uten tid til forberedelse og med små feilmarginer. Dette er det jeg kaller "jazzaktige" jobber.
Jazzcoden handler om tilpasning. Jeg demonstrer en «kode» som gjør det mulig å gå «rett på scenen» med fremmede uten annen forberedelse enn en økt bevisshet om hva som teller der og da. Jeg viser hvordan jazzkoden gjør det mulig kutte både tid og kostnader uten at sluttresultatet forringes. Jeg viser hvordan vi kan bli mer fleksible og tilpasningsdyktige gjennom kontinuerlig tilpasning og riktig tempo.
Bendik Hofseth og Lars Jansson med Jazzcode i Oslo konserthus. FOTO: Carl Størmer
Konsertforedraget varer 90-100 minutter med innelagt tid for dialog med publikum. Det handler om samspill:
Kontroll og innflytelse. Hva kjennetegner kompleksitet?
eBruk av oppmerksomhet. Hvilken rolle spiller psykologisk trygghet og tillit når flaskehalsen er oppmerksomhet, og timing er viktigere enn hastighet?
Samarbeide vs. arbeidsdeling. Hvordan legger vi til rette for å hjelpe hverandre?
Aksept. Hvilken rolle spiller aksept når vi ser etter muligheter?
Jazzaktige jobber øker raskest. I en verden hvor hastigheten øker samtidig som forutsigbarhet og tidsfrister reduseres, stilles det tøffere krav til umiddelbart samspill – selv om folk ofte sitter på ulike steder. Får man til samspillet, øker både trivsel, motivasjon, og produktivitet. Dette har igjen konsekvenser for resultat og konkurransekraft gjennom bedre kundetilfredshet, økt innovasjonstakt, raskere beslutninger og lavere utskiftning.
Noen oppdragsgivere
Det unike med Jazzkoden
Det unike med Jazzcode er at vi får en mulighet til å oppleve hva som skjer når musikere spiller sammen for aller første gang. Jeg forklarer og demonstrerer hvordan jazzmusikere jobber og publikum får anledning til å følge selve arbeidsprosessen i «real-time». Mellom stykkene forteller jeg hva som foregår og hvordan man umiddelbart kan bruke jazzkoden i egen organisasjon. Jeg snakker om kompleksitet, bruk av oppmerksomhet, tillit og hvordan legge tilrette for at man hjelper hverandre når det trengs.
Lag en felles platform. Jeg viser nødvendigheten av felles verdier, mål, begreper og prosesser og påpeker at felles referanser reduserer behov for planlegging og skaper entusiasme og tillit i team.
Keep it simple. Små grupper fostrer tillit, engasjement og eierskap. The Beatles var fire; McKinseys konsulentteam, kirurger og kommandosoldater jobber i firspann. Det er fem ganger vanskeligere å koordinere en gruppe på fem enn fire, og hele trettito ganger vanskeligere med seks enn med fire.
Del arbeidet. Sørg for at alle spiller ulike instrumenter eller har ulike roller. Har du fire trommeslagere, skaper du umiddelbart en «drum-battle». Overlappende roller krever mer planlegging og øker sjansen for konflikt.
Skap synlighet. Gi alle en sjanse til å spille solo. Når én spiller solo, må de andre gjøre det lettere for solisten ved å øke sin egen forutsigbarhet.
Aksepter situasjonen. Når du ikke har kontroll, forutsetter inflytelse at du aksepterer situasjonen.
VIKTIGE BUDSKAP OM SAMSPILL: Deltakerne får med seg viktig og relevant informasjon om samspill i organisasjoner. Her en ordsky fra august 2023 for 180 bankansatte i en investeringsbank. Spørsmålet var, "hva satt du igjen med etter foredraget om jazzkoden?"
Om meg
Jeg er tidligere markedsdirektør i Norwegian, har jobbet som strategikonsulent for IBM og erfaring som gründer (grunnla Studentuniverse sammen med en partner, i dag verdens ledende reisebyrå for studenter (solgt til Flight Centre i 2015)). Jeg har mastergrader i jazz og ledelse fra USA, har vært proff jazztrommeslager og har blant annet undervist på Norges Musikkhøgskole, Handelshøgskolen i København og Stockholm, London Business School, samt INSEAD, hvor Jazzcode har vært pensum på deres «Advanced Management programme». INSEADs lederprogram er ranket som Europas desidert beste. Jeg har også skrevet et case om Miles Davis for Harvard Business School. Du kan lese mer om min bakgrunn.
Her ble vi kåret til beste foredrag på et oppdrag for SEB i Stockholm i 2023.
Her er et opptak fra et konsertforedrag for Business Innovation Factory i Providence, Rhode Island, USA.
Vanlig stilte spørsmål
Spørsmål: Hvordan forsterker bruken av levende jazzmusikk læringserfaringen i Jazzcodes foredrag?
Svar: De fleste foredragsholdere snakker om noe de har gjort. Vi viser helt konkret hvordan det fungerer. Ved å bruke levende jazzmusikk av høy kvalitet i foredraget konkretiserer vi improvisasjon og tilpasningsevne på en måte som både er troverdig og pedagogisk. Musikken berører deltakerne på en måte som gjør at de husker budskapet mye bedre. Musikken gjør også at foredraget blir annerledes; det blir både faglig relevant og underholdende på samme tid.
Spørsmål: Tilbyr Jazzcode oppfølgingsmateriell eller støtte etter foredraget for å hjelpe deltakere med å implementere prinsipper for strukturert tenkning og improvisasjon i sitt arbeid?
Svar: Etter foredraget kan Jazzcode tilby deltakerne tilgang til ytterligere ressurser og oppfølgingsmateriell som hjelper til med å anvende lærte konsepter i praksis. Dette kan inkludere en halv- eller heldagsworkshop for mindre grupper eller jevnlige eposter med eksempler. Vi kan også tilby et langsiktig opplegg for å øke bevissheten om viktigheten av improvisasjon og foredling av styringsdata i f.eks. en ledergruppe.
Spørsmål: Kan Jazzcodes foredrag skreddersys for å adressere spesifikke utfordringer eller temaer i en organisasjon, og i så fall, hva er prosessen for å tilpasse innholdet?
Svar: Jazzcodes foredrag kan tilpasses for å møte de spesifikke behovene til en organisasjon som f.eks. endringsledelse, omorganisering, krisehåndtering, samspill, nedbemminger, oppkjøp osv. Tilpasningen innebærer en konsultasjonsprosess der Jazzcode arbeider sammen med klienten for å identifisere sentrale utfordringer og skreddersy innholdet for å adresse disse på mest effektiv måte.
Carl Størmer har lang erfaring på tvers av en rekke bransjer, kompetanseområder og roller. Han tilbyr også gratis foredrag der han går på scenen uten å bestemme på forhånd hva tema skal være, og han kan dessuten holde korte eller lange foredrag om følgende tema:
Effektiv kommunikasjon. Siden 2007 har Carls kurs i effektiv kommunikasjon vært obligatorisk for konsulenter i flere av de store internasjonale konsulenthusene. I dette foredraget deler han sine beste råd om hva som gjør deg til en bedre kommunikator.
Presentasjonteknikk. Siden 2005 har Carl vært en ettertraktet og prisbelønt foredragsholder, og han får ofte høre at han har et «talent» for å kommunisere. Men hva ligger egentlig bak? I dette foredraget, deler Carl noen av sine hemmelige triks for hvordan du kan forsterke ditt budskap og tilstedeværelse i både store og små forsamlinger.
Struktur og kreativitet – hvordan organiserer man egentlig store mengder data, hva er paralellen til språk, og hvordan kan du ha glede av å vite mer om struktur? Basert på fem års erfaringer som databasedesigner i New York og senere erfaringer med strukturering av rapporter, investorpresentasjoner og prospekter.
Strukturert tenkning og problemløsning. Carl har lang og dyp erfaring med å bruke og lære bort Barbara Mintos pyramideprinsipp. Han er også en erfaren databasedesigner med dyp kunnskap om hvordan data struktureres. Her snakker han om hvordan struktur kan brukes til å bli en bedre leser, tenker, formidler og leder.
Krisehåndtering som pårørende – om å leve i krise over lang tid. En krise er, per definisjon, en situasjon du ikke vet hvordan du skal mestre. Hvordan kan man trene på kriser? Hva bør man gjøre når krisen er et faktum? Carl deler erfaringer fra fem personlige kriser, en som involverte dødsfall, og fire som inolverte å være pårørende til kritisk syke familiemedlemmer over lang tid.
Strategier for å være pårørende. Etter fire store familiekriser med påfølgende uførhet i nærmeste familie, har Carl utviklet noen råd, basert på egne erfaringer, som er nyttige for andre som plutselig kastes ut i en krise. Foredraget er nyttig også i profesjonelle settinger der selskaper står overfor plutselige og store endringer.
Kriseblogging. Hvorfor blogge i en krise? — Hva må man passe på når man blogger i en krise? Hva bør man unngå? Hva er fordelene? En praktisk tilnærming til kommunikasjon i kriser.
Kreativitet. Hvordan jobber man med kreative talenter? Hvordan stimulerer man til kreativitet? Hvordan utvikle kreative talenter? Dette foredraget er delvis basert på et case Carl skrev for Harvard Business School om Miles Davis, men er også basert på hans egne erfaringer som musiker og grunder, samt gjennom hans omgang med kreative hoder som Kjartan Slettemark, Jan Erik Vold, Jan Garbarek, Sidsel Paaske, Gro Jessen, Siri Aurdal, Bendik Hofseth og andre.
Hva kan vi lære av kunsten? Carls mor, Sidsel Paaske (1937-1980) var Norges første popkunstner, hedret med en separatutstilling på Museet for Samtidskunst i 2016-2017. Her snakker Carl om Paaskes kreative prosess, og om hva han har lært om kreativitet, innovasjon og læring gjennom å se hennes kreative prosess på nært hold gjennom hele oppveksten.
Innovasjon.. Hva er innovasjon? Er det mulig å ikke være innovativ? Carls betraktninger om innovasjon baserer seg på erfaringer fra kunst, jazz, teknologiutvikling og undervisning.
Endringsledelse og jazzaktige jobber. Hva er endringsledelse? Hvorfor er forvaltning av oppmerksomhet viktigere enn tidsbruk i endringsprosesser? Hvordan balansere improvisasjon og planlegging når man jobber med og i endring? Hvilken rolle spiller kultur i endringsprosesser? Carl bygget opp et ledende teknologiselskap i USA rett etter at markedet kollapset i april 2000. Han jobbet også med Norwegian da selskapet skalerte opp samtidig som det ble notert på Oslo børs.
Oppmerksomhet som knapphetsgode. Hvordan forvalte egen og andres oppmerksomhet? Et dypdykk i jazzcode smultringen. Basert på erfaringer fra kamsport, oppstartsvirksomheter, kriser og jazz. Viser teknikker som øker evnen til tilstedeværelse i team.
Digitalisering og hva som ikke kan digitaliseres? Tanker rundt teknologi, innovasjon og digitalisering. Basert på erfaringer fra store og små virksomheter (Norwegian, StudentUniverse, IBM, Weil Gotschal).
Improvisasjon. Hva er improvisasjon? Hvordan forberede oss på improvisasjon? Når bør vi ikke improvisere? Basert på erfaringer med kamsport, jazz, ledelse, rådgivning. Øker bevissthet om egen iboende improvisatoriske ferdigheter.
Samspill og arbeidsdeling — De fleste organisasjoner sliter med å skape gode samspill. Hvorfor er samspill så viktig, og hvordan er det annerledes enn arbeidsdeling? Basert på erfaringer som jazzmusiker og som dot-com gründer i USA.
Forhandlinger i USA. Hvordan er det annerledes enn i Norge? Som grunder i Studentuniverse forhandlet Carl en rekke avtaler med bl.a. Yahoo, American Airlines, United Airlines, Orbitz, Harvard Student Agencies, Southwest Airlines, Travelocity, Sallie Mae og andre. Nyttig for forhandlere, grundere som vil gjøre business i USA og andre som vil lære om forhandlingsteknikk.
Kompleksitet. Ettersom flere ting kobles sammen, oppstår det stadig flere komplekse systemer. Komplekse systemer kan ikke kontrollere (men påvirkes), de har ingen beste praksis og de mangler kausalitet. Hvordan kan vi skape verdier i slike systemer? Hva er oppsiden og hva er farene? Hva vet vi instinktivt om komplekse systemer? Basert på egne erfaring og refleksjon, samt tanker fra David Snowden og – Donelle H. Meadows.
Hvordan lære å lære. Musikere øver hele livet og de beste fortsetter å utvikle seg lenge etter at de beste idrettsutøverne har lagt opp. Hva kan vi lære av musikernes øvingsteknikker? Hva kan vi lære av måten musikk undervises på? Basert på Carls tyve år som lærer for noen av Norges tyngste kunnskapsmijøer og fra hans fem år som student ved noen av verdenes beste musikkonservatorier, New England Conservatory og Manhattan School of Music samt privattimer med legendariske musikklærere som Alan Dawson, Gary Chester og Justin DiCiocco.