MASTERKLASSE: Musikerne går på scenen uten forberedelse og blir med i en samtale med publikum om hva som kreves for å få til et godt samspill når ingen dager er like. Her: Helge Lien, Ellen Andrea Wang og Bendik Hofseth på jobb med Jazzcode
Uten manus. I masterklassen om Jazzkoden går Carl Størmer med musikere på scenen uten manus. De viser hvordan man kan skape god musikk uten å ha øvd sammen og går i dialog med publikum. Garantert powerpointfri sone!
Jazzaktige jobber blir vanligere i et arbeidsliv med økefot. Ja, vi er trent til å planlegge, men improvisasjon, det å beslutte og handle på samme tid, blir viktigere når tiden fra beslutning og handling må holde tritt med virkeligheten. Jazzaktig.
Dypdykk basert på spørsmål. Masterklasse er et konsept med lang tradisjon fra musikkutdanning og stiller krav til nyskjerrige og motiverte deltakere som tør å stille spørsmål. Spørsmålene brukes som utgangspunkt for et dypdykk i jazzkoden på en måte som gir maksimal overføringsverdi til jazzaktige jobber. Vi garanterer en altoppslukende opplevelse uten en eneste powerpoint.
Hvem er lederen?(svar: musikken er lederen)
Hva er forskjellen på improvisjon og planlegging?
Når bør man ikke improvisere?(svar: Når styringsdata er statisk og forutsetningene ikke endrer seg).
Hvordan vet dere når dere skal slutte?Hvordan vet dere at en er ferdig med sin solo? (svar: vi lytter og tilpasser oss)
Hva gjør dere hvis noen gjør en feil?(svar: vi ser hvilke muligheter feilen byr på)
Hvor viktig er publikum? (svar: publikum er superviktige; de er del av det som skjer)
Hvordan håndterer man f.eks. de som vil spille solo hele tiden? (svar: it depends:-)
Hvordan håndterer man kolleger med lav kompetanse? (svar: forsøk å finne ut hva de er best på)
Hva skjer hvis man blokkerer hverandre? (svar: svar: vi ser hvilke muligheter det gir)
Skal alle improvisere hele tiden?(svar: nei, alle kan ikke improvisere samtidig)
Hvilken rolle spiller tillit?(svar: avgjørende for å kunne hjelpe hverandre)
Hva er forskjellen på arbeidsdeling og samarbeide?(svar: samarbeide er å hjelpe hverandre.Det krever bl.a. slack)
Hva må til for at man skal kunne hjelpe hverandre?
Hvor viktig er effektivisering i jazz?(svar: for mye effektivisering fjerner handlingsrommet til å improvisere.For få begrensninger ledre til kaos)
Hvilken rolle spiller mangfold? (svar: mangfold er institusjonalisert gjennom ulike instrumenter).
Hvorfor er det så få kvinner i jazz?(svar: tradisjon og speiling av tradisjonelle rollemønstre.Dette er i endring).
Hvordan legger man til rette for godt samspill? (svar: skap psykologisk trygghet, finn riktig balanse av begrensninger, buffere og bekymringer)
Hva hvis man har strenge regler man må følge? (svar: jo flere regler jo større krav til faglig dyktighet og erfaring)
Hvordan får man til aktiv lytting? (svar: gjennom psykologisk trygghet, tydelig fokus, trening og ikke være for travel).
Hvordan forbereder man seg på en improvisasjon? (svar: gjennom erfaring, kjennskap til tradisjonen og kontinuerlig søken etter personlig mestring)
Praktisk: Masterklassen tar ca. 90 minutter og man trenger ikke like jazz for å elske jazzkoden. Masterklassen kan også utvides til en heldagsworkshop der tema er kompleksitet, samspill og improvisasjon. Passer for alt fra 12 til 1000 deltakere.
Jazzcode 2.0. Masterklassen passer også for de som tidligere har hørt konsertforedraget med Jazzcode fordi det gir mulighet for å stille oppfølgingsspørsmål.
Du trenger ikke like jazz for å elske jazzkoden. Her Bendik Hofseth, Espen Eriksen og Steinar Raknes på jobb med Jazzcode
Carl Størmer er en erfaren jazzmusiker, leder og foredragsholder.