CARL STØRMER: Bakgrunn som leder, foredragsholder, pedagog og musiker. Både mine foredrag og kurs er formet av min erfaringer som du kan lese mer om her, fortalt baklengs (bortsett fra siste avsnitt om krisehåndtering). FOTO: Mike Tully
Jazzcode AS 2004-2023. Etter at jeg sluttet i Norwegian startet jeg, litt tilfeldig, å holde strukturkurs- og konsertforedrag. Samtidig ble jeg tatt opp på Aschehougs forfatterskole der jeg var med i ett år sammen med ni andre forfatterspirer (2004-05). Siden oppstarten har Jazzcode vært en overraskende suksess. Jeg har publisert for Harvard Business School, vært fast innslag på Inseads lederprogram (2007-2009) og Statens topplederprogram (2015-2022), kurset noen av de tyngste kunnskapsmijøene i Norge og holdt foredrag og spilt over hele verden med ledende musikere. Jazzcode også gitt ut en rekke innspillinger (Spotify).
1985-1997 Columbia University Master of Fine Arts, Arts administration.
1984-85 Manhattan School of Music Master of Music, Jazz performance
1980-1984 New England Conservatory Bachelor of Music, Jazz performance + minor ecnomics (at Tufts University).
1978-79 Univ. of Oslo - Ex. Phil og forberedende i sos. øk.
1977-78 HMKG - Gardemusikken
1973-76 Forsøksgymnaset i Oslo
Yrkeserfaring
Jeg satt i konsernledelsen som markedsdirektør med ansvar for bl.a. markedsføring, distribusjon, internettsalg, PR og branding. Medlem av børsnoteringsteamet med ansvar for pressestrategi og laget presentasjonen vi brukte på roadshowet da vi hentet inn ca. 500. mill. kroner. I løpet av det året jeg var i Norwegian økte vi salg via internett fra ca. 20-80% takket være teknikker vi hadde utviklet i StudentUniverse.
Vi var to gründere bak selskapet Studentuniverse, i dag verdensledende innen nettsalg av studentreiser (selskapet ble solgt til FlighCentre i 2015). Vi startet arbeidet med en forretningsplan på kjøkkenbenken til Espen Odegard i New York i 1998, og gjorde vår første finanseringsrunde (uten tilretteleggingshjelp) bare måneder før markedet kollapset i mars 2000. Vi hentet inn over $20 mill. fra investorer i fem påfølgende runder (fremdeles uten bruk av eksterne tilretteleggere), og jeg holdt over 100 investorpresentasjoner og forhandlet en rekke avtaler med bl.a. Yahoo, Travelocity, Harvard Student Agencies og American Airlines. Selskapet begynte å tjene penger i 2003 og det å ta et teknologiselskap en ide til et markedsledende profitabelt selskap i kristider er det mest krevende og lærerike jeg har gjort i min profesjonelle karriere. I denne perioden tok jeg også kurs på Harvard University i kreativ non-fiction skriving.
Min første jobb i IBM var som Client Executive innen prosessindustri. Deretter som lederkonsulent i IBM Consulting Group. Til slutt bygget jeg for opp en konsulentavdeling for Global Services med spesialfelt digital distribusjon. I denne perioden frontet jeg IBMs satsing på internett (de kalte det "e-business") i Norge og fikk solid trening og erfaring i å presentere til store grupper og håndtere media. Det var også i IBM jeg ble introdusert til pyramideprinsippet som ble uvurderlig da vi senere startet eget selskap.
The Real Thing 1991-1995 Jeg startet bandet sammen med Staffan William-Olsson og i tillegg til å spille trommer var jeg også manager og pressekontakt. Vi ble på kort tid Norges mest populære gruppe, "bandet som aldri går av scenen i tørr smoking". I denne perioden turnerte vi kontinuerlig og utga CDer på vårt eget plateselskap, Real Records. Høydepunktet var å spille support for Ray Charles i Stockholm, spille inn en CD i New York, opptre på Spellemannsprisen, og å være med på vår tredje CD, "A Perfect Match" med Bohuslän Big Band og Tom Kubis. I denne perioden produserte jeg også musikk til reklamefilmer for en rekke norske reklamefilmer, var timelærer ved Norges musikkhøgskole, startet "Musikkfest", nå Norges største musikkfestival, og jeg var ansvarlig for markedsføring av norsk musikk på OL på Lillehammer i 94.
HØYDEPUNKT: Support for Ray Charles i Stockholm, 1994. FOTO: Ivar Køhn
Etter ferdig master fra Columbia i New York, jobbet jeg som vikar på Wall Street samtidig som jeg spilte trommer. På nattskiftet i et av USA største advokatselskaper ble jeg kjent med sjeføkonomen som tilbød meg jobb. Jeg fikk full opplæring i SQL (et programmeringspråk) strukturerte og utviklet databaser for store industrirettsaker. Jeg var også ansvarlig for å produsere rapporter som ble brukt av våre advokater i rettsalen. Dette stilte store krav til presisjon og dokument design og gjorde meg interessert i hvordan man kan strukturere og skrive på en måte som gjør det lettest mulig for en stresset advokat å finne frem til essensen, en spesiell form for aerodynamikk ikke ulik barbering av kroppshår på elitesvømmere; når man står foran en dommer og skal finne frem i et 1000-siders dokument, har man ikke råd til friksjon eller fomling. I samme periode spilte jeg trommer og programmerte musikk i New York.
Utdanning
Her studerte jeg kulturledelse og skrev masteroppgaven om Norsk kulturpolitikk og kommersielt fjernsyn. Dette var som en MBA men hadde, i tillegg til tradisjonelle fag som markedsføring, finans og org. psykologi, samt konfliktstyring, fundraising, forhandlinger og opphavsrett
Jeg spiller på East River med eget band.
Manhattan School of Music 1984-85. Her tok jeg en mastergrad i jazz performance.
New England Conservatory 1980-84. Jeg dro fra Norge som 23 åring for å studere jazz. Samtidig som jeg spilte i ensemblet til Mick Goodrick og Georg Russell, tok jeg timer med Alan Dawson, Bob Moses og Miroslav Vitous. Jeg fikk en bachelor i musikk (med en minor i sos. øk fra Tufts University) og opplevde fire fantastiske og formative år med spilling og øving 24/7.
«Like før» - Sidsel Paaske (1937-1980).
Kunst og kultur. Jeg vokste opp i Oslo med en kunstnermor, Sidsel Paaske (1937-1980) som var Norges første popkunstner. I oppveksten var jeg opptatt av foto, kampsport og musikk. Jeg startet å spille trommer allerede i åtteårsalderen og gitar da jeg var 10. Jeg gikk på Steinerskolen og Forsøksgymnaset i Oslo og avtjente militærtjenesten i gardens musikktropp. I årene etter militæret spilte jeg semi-profesjonelt før jeg stakk til USA.
Samtidig som jeg begynte studiene i USA døde moren min. Hun etterlot seg over 1000 arbeider som jeg lenge lagret i søplesekker. I 2014 ble jeg kontaktet av Nasjonalmuseets kurator Stina Høgkvist, og det resulterte i en stor retrospektiv utstilling 2016-2017 på Nasjonalmuseet med tittelen, Like før. Utstillingen var en av museets mest besøkte og resulterte i at både Nasjonalmuseet og Nicolai Tangen kjøpte inn verk av min mor. Hun er nå ansett som en sin tids viktige innovatører og er bl.a. representert i Nasjonalmuseets permanente samling og også utstilt på Frieze Masters i London i 2019.
Krisehåndtering. Jeg har ufrivillig erfaring med krisehåntering etter fire runder med langvarig kritisk sykdom i nærmeste familie. I 1995 og 98 fikk vi ekstremt premature barn (uke 24 og 26) med lange sykehusopphold. I 2009 fikk min kone et slag på en reise til USA og hun mistet balansen og ble delvis lammet. I 2016-17 var hun igjen kritisk syk, og disse opplevelsene har gitt meg et nytt perspektiv på livet, krisehåndtering og på improvisasjon.
INTERESSER: Jeg er over gjennomsnittlig interessert i teknologi og digitalisering, fotografi (instagram.com/jazzcode) og geopolitikk. Pluss jeg er fremdeles en trommenerd.