Skriv overskrifter som kan skumleses.

PYRAMIDEPRINSIPPET:  Et effektivt sammendrag gjør leseren mer effektiv. Sammendraget gir konklusjonen i en tolkning av underpunktene som kan skumleses. Dette gjør at leseren kan velge å ikke gå i detaljer, leseren slipper å tolke og får vite det viktigste først. På nivå 3 får vi vite hvilke tiltak som er gjort i hver av nivå 2 områdene, byfornyelse, elverens og veisystem. Pyramideprinsippet løfter frem det viktigste og sikrer effektiv formidling og arbeidsdeling.

En kort video om overskrifter (1:20)

En lengre video om overskrifter finner du her.

B10 Overskrifter er for skumlesere from Carl Størmer on Vimeo.

I videoen fraråder jeg stikkordsoverskrifter. Etter nærmere ettertanke: Stikkord kan fungere som navigasjonsmarkører og gjør at spesielt interesserte raskere kan finne det de leter etter.

Sammendrag og overskrift - hva er forskjellen?

Her forklares det i en kort video.

Sammendraget trekker sammen underpunkter og kan spare leseren for ytterligere detaljer hvis det er det du ønsker.

Ta for eksempel sammendraget: "Drammen har blitt en attraktiv kommune"

Sammendraget kan være din tolkning av underpunktene:

Hvis du du ønsker å formidle er sammendraget, kan du bruke sammendraget som det er. Men: hvis du ønsker at overskriften skal gjøre en annen jobb, f.eks. engasjere en leser, kan det hende at du selger budskapet ved å skrive en overskrift, f.eks. "Dette har skjedd i Drammen". I et slikt tilfelle vil leseren selv måtte tolke underpunktene, og de vil ikke kunne slippe å lese.