PYRAMIDEPRINSIPPET: Et effektivt sammendrag gjør leseren mer effektiv. Sammendraget gir konklusjonen i en tolkning av underpunktene som kan skumleses. Dette gjør at leseren kan velge å ikke gå i detaljer, leseren slipper å tolke og får vite det viktigste først. På nivå 3 får vi vite hvilke tiltak som er gjort i hver av nivå 2 områdene, byfornyelse, elverens og veisystem. Pyramideprinsippet løfter frem det viktigste og sikrer effektiv formidling og arbeidsdeling.
En kort video om overskrifter (1:20)
Informanter informerer. "Du bestod jegerprøven". Leseren får raskt vite det viktigste.Passer for lesere som ønsker "return-on-attention". Leseren får den viktigste informasjonen tidlig og hjelpes til å lese minst mulig. Nyttig for travle lesere som ikke trenger alle detaljene.Verdi: Leseren får raskt et overblikk over de viktigste hovedpoengene, og vil være i en bedre posisjon til å vite hva som evt. velges bort.Krav til overskriften. For at en setning skal kunne skumleses må den a) være formulert som en hel setning, dvs. den må ha et subjekt og et verb, og setningen må ha et budskap, og setningen må speile innholdet på nivået under.
Veivisere guider: "Resultat fra jegerprøven" Leseren hjelpes til å navigere i detaljene.Passer for lesere som raskt vil finne frem til en del eller ett datapunkt. Leseren får vite hvor ulikt innhold befinner seg, og kan raskt hoppe til den type innhold som er relevant. Nyttig for spesielt interesserte som ikke trenger helheten men som ønsker spesifikke detaljer.En veiviser forteller leseren hvor noe befinner uten å avsløre innholdet. Veiviseroverskrifter brukes i for eksempel ukentlige rapporter, der kategoriene er det samme hver uke, men det er selve innholdet forandrer seg, eller der leseren er vant til en avtalt rekkefølge på innholdet og raskt ønsker å kunne lete seg frem til ulike deler av et dokument.Eksempel: "Resultat av jegerprøven."
Selgere frister: "Slik gikk jegerprøven" Leseren fristes til å lese videre.Selgeroverskrifter, såkalte "click-bait"-overskrifter, lokker leseren til å lese videre. Brukes ofte for å engasjere lesere og få dem til å klikke seg videre. Vanlig i nettaviser og innhold med en agenda der avsender ønsker å trekke lesere inn
I videoen fraråder jeg stikkordsoverskrifter. Etter nærmere ettertanke: Stikkord kan fungere som navigasjonsmarkører og gjør at spesielt interesserte raskere kan finne det de leter etter.
Sammendrag og overskrift - hva er forskjellen?
Her forklares det i en kort video.
Sammendraget trekker sammen underpunkter og kan spare leseren for ytterligere detaljer hvis det er det du ønsker.
Ta for eksempel sammendraget: "Drammen har blitt en attraktiv kommune"
Sammendraget kan være din tolkning av underpunktene:
Byen er fornyet
Elven er renset
Veisystemet er lagt om
Hvis du du ønsker å formidle er sammendraget, kan du bruke sammendraget som det er. Men: hvis du ønsker at overskriften skal gjøre en annen jobb, f.eks. engasjere en leser, kan det hende at du selger budskapet ved å skrive en overskrift, f.eks. "Dette har skjedd i Drammen". I et slikt tilfelle vil leseren selv måtte tolke underpunktene, og de vil ikke kunne slippe å lese.