Informasjon for deg som skal på todagerskurs med Carl Størmer
Velkommen på kurs med Carl Størmer. Kurset har oppmøte kl. 8:45 og undervisning foregår fra 9:00 til kl. 16:00 med hyppige pauser.
Typisk plan for todagerskurset
Kurset går vanligvis fra 8:30-16:00 (kan variere fra kurs til kurs):
Oppmøte varierer (sjekk med de som organiserer kurset i din bedrift). Lunch vanligvis kl. 12-12:45. Ferdig kl. 16:00. Pauser vanligvis 10:15, 12:00, 13:45 og 15:00.
Dag 1 - struktur i tanke
Innledning. Vi produserer mer data men skriver som om leseren har tid til å lese. Vi gjennomgår pyramideprinsippet og gjør en øvelse i grupper.
Pyramideprinsippet i tanke. Vi bryter prinsippet ned i vertikal og horisontal logikk og ser på viktigheten av å bruke hele setninger i problemløsning.
Introduksjoner - hvordan lage introduksjoner som fokuserer din mottaker? Hvordan bruke kontekst, konklusjon og struktur som deler av det store bildet.
Sammendrag - hvordan effektivt trekke sammen ulike punkter til en enhetlig tanke på et høyere nivå.
Utdypning - hvordan bryte et konsept ned i underpunkter på en strukturert måte.
Diskusjon og sammendrag. Her gjør vi en øvelse som sammenfatter dagen og reflekterer over hva vi har lært.
Dag 2 - struktur i formidling
Repetisjon av dag 1. Enkel øvelse for å repetere.
Pyramideprinsippet i formidling. Mer avanserte øvelser som viser hvordan læring fra dag 1 kan brukes i formidling.
Overskrifter - Effektive overskrifter sparer tid og øker forståelse. Vi jobber med tre ulike type overskrifter.
Fullstendighet og avgrensning - hvordan sjekke at listen er fullstendig og i logisk rekkefølge.
Historiefortelling og hvordan setninger henger sammen. Vi jobber med metoden til Georg Gopen for å bli bevisst hvordan setninger styrer leserens oppmerksomhet.
Kunstig intelligens. Vi ser både på hvordan KI kan hjelpe oss men også på hvordan KI kommer til kort når ulike påstander skal trekkes sammen til en tanke på et høyere abstraksjonsnivå.
Kurset er skjermfritt og du bør være forberedt på å ikke bruke mobil- eller andre skjermer i klasserommet. I den grad du kan informere andre om at du ikke er tilgjengelig vil det gi den beste læringen. I den grad du "må" være tilgjengelig er det selvfølgelig helt i orden, men gå ut av rommet hvis du må bruke skjerm. Skjermbruk er nemlig ekstremt smittsomt; starter en å bruke det i klasserommet, sprer det seg som et virus. Telefoner skal ligge med ansiktet "ned".
Bruk pausene til hvile; uten mental hvile blir læringen vesentlig mindre effektiv. Pausene er til for å bearbeide, fylle på med væske og sikre at blodsukkeret holdes oppe. Vi forsøker å ta 15 minutter pause hver time.
Kom tidlig. Tidlig oppmøte bidrar til å skape en god avslappet stemning som gjør at kurset kommer raskere i gang og du får tid til å samle du før vi starter.
Delta i samtalene. Du lærer mer hvis du deltar aktivt og det gjør kurset mye morsommere.
En samtale av gangen. Det er viktig at den som har ordet føler seg hørt. At noen snakker seg i mellom mens en har ordet bidrar til å undergrave den psykologiske tryggheten som trengs for å få til et godt læringsmiljø.
Enkle øvelser. Vi bruker enkle dagsaktuelle eksempler og øvelser for at du raskt skal forstå en problemstilling eller et verktøy. Forstår du prinsippene, kan du selv lage de vanskelige øvelsene. Vi jobber i små grupper på tre- til fire personer og gjennomgår øvelsene i plenum. Etter hver øvelse gjennomgår vi hvordan det oppleves som relevant i forhold til egen hverdag.
Kurset minner deg på noe du ikke visste at du kunne. Den raskeste formen for læring skjer når du blir gjort oppmerksom på noe du ikke visste at du allerede kunne. Da kan du lære mye på kort tid. Som å bli kastet ut på dypt vann og oppdage at du faktisk kan svømme.
På todagers blir du mer bevisst hvordan struktur kan gjøre deg mer effektiv i hverdagen og får en grundig innføring i hvordan pyramideprinsippets brukes i analyse og formidling.
Kurset passer for eksperter, analytikere og rådgivere som analyserer og løser komplekse problemstillinger og som er avhengig av å kunne formidle resultater til travle mottakere i form av presentasjoner, rapporter og utredninger.
Hensikten med kurset er at de du skriver for skal lese mindre og forstå mer fordi du strukturerer dokumenter og presentasjoner på leserens premisser; leseren vil selv kunne velge graden av fordypning og forstå strukturen før de forstår innholdet.
Ferdigheter du får sjansen til å lære: hvordan du løfter frem det viktigste, spisse en problemstilling, bryte en hovedpåstand ned i underpåstander, trekke flere påstander sammen til et sammendrag, lage robuste grupperinger, og velge logiske rekkefølger. Du får økt bevissthet for hvordan skrive setninger som best styrer leserens oppmerksomhet, å skrive overskrifter som kan skumleses og å avdekke dårlig struktur.
Etter kurset får du tilbud om ti ukers oppfølging på mail. Kurset går dypere i materien enn endagerskurset både i forhold til øvelser og tid for spørsmål og læring gjennom samtale. Etter kurset har du blitt mer bevisst hvordan du kan bruke struktur og mange er sterkt motivert til å øve på å bruke god struktur.